MINGGU lalu, Apple Inc (Apple) di bawah pentadbiran Ketua Pegawai
Eksekutif barunya, Tim Cook melancarkan iPad baru generasi ketiga (iPad
3) yang jelas ujian kedua beliau apabila dikatakan gagal sebaik telefon
pintar popular, iPhone 4s belum cukup memberi perhatian di kalangan
pengkritik.
Kini, ujian kedua menyusul bagi Cook memperkenalkan iPad 3 apabila
beliau masih dibayangi watak Steve Jobs yang dianggap belum mampu
menerajui evolusi teknologi dalam Apple.
Walaupun selepas iPad 3 dikeluarkan, rata-rata mata masyarakat teknologi di luar belum melihat Cook sebagai Jobs II.
Ternyata, watak Cook masih boleh menghancurkan Apple, namun ia masih awal dan boleh diperbetulkan sebelum nasi menjadi bubur.
Ternyata, watak Cook masih boleh menghancurkan Apple, namun ia masih awal dan boleh diperbetulkan sebelum nasi menjadi bubur.
Apple masih mempunyai pasukan kejuruteraan yang hebat tapi ia masih menunggu auranya sampai, namun kali ini bukan pada iPad 3.
Memetik kata penganalisis, Trip Chowdhry suatu ketika dulu, pendirian Jobs yang benar-benar memastikan produk dikeluarkan bermutu adalah faktor memisahkan Apple daripada syarikat lain.
“Apple adalah Steve Jobs, Steve Jobs adalah Apple dan Steve Jobs mewakili inovasi. Anda boleh ajar bagaimana untuk jadi berkesan, upah perunding untuk lakukannya tetapi hanya Tuhan mencipta inovasi. Apple tanpa Steve Jobs tidak memberi apa-apa makna,” kata Chowdhry.
Persoalannya, latar belakang Cook yang mempunyai asas perniagaan berbanding teknologi sedikit mempengaruhi idea inovasi syarikat sejak puluhan tahun lalu.
iPad 3 Ujian Cook
Seperti yang dijangkakan, Apple masih belum memberi nama kepada iPad yang dikeluarkan apabila ia menggunakan terma ‘iPad baru’. Tapi bolehlah dipanggil iPad 3 kerana ia generasi ketiga iPad.
iPad 3 yang baru dilancarkan mempunyai dua ciri utama iaitu pacuan pemprosesan lebih berkuasa dan paparan resolusi lebih tinggi iaitu format Retina dibanggakan Apple sejak penggunaannya pada telefon pintar iPhone 4.
Skrin iPad 3 digambarkan sebagai paparan terbaik yang dilengkapi pada peranti mudah alih selain daripada kamera lima megapiksel dengan perakam video definisi tinggi.�
Lebih menghangatkan suasana ketika pelancarannya, Apple mengumumkan kesediaan rangkaian teknologi Evolusi Jangka Panjang (LTE) yang dilengkapkan pada tablet terbabit membolehkan peranti memindahkan data lebih pantas berbanding gajet terdahulu.
Ia petunjuk positif kepada Apple yang mengorak langkah mendahului pesaing lain berkaitan penggunaan rangkaian di dunia selepas era 3G.
Ketika pembentangan produk dilakukan, Apple berkata, model terbarunya itu didatangkan bersama penggunaan bateri melebihi 10 jam, namun ia berbeza sekiranya rangkaian LTE dipasang, tempohnya mungkin dianggarkan sembilan jam.
Hanya berita buruk berkaitan berat produk merunsingkan penggemar iPad apabila generasi baru ini memiliki berat 635 gram dan badan senipis 9.4 milimeter, lebih berat dan lebih tebal berbanding model sebelumnya.
iPad baru ini akan dijual pada harga sekitar RM1,599 yang akan berada di pasaran Amerika Syarikat, Perancis, Kanada dan Jerman dulu sebelum ia dipasarkan di negara lain termasuk Malaysia dalam tempoh sebulan selepas itu.
Tablet dengan memori 16GB dilengkapi Wi-Fi dan sambungan 4G pula akan dijual pada harga RM1,999 seunit manakala setoran 32 GB dan versi 64 GB termasuk Wi-Fi dan 4G, masing-masing kira-kira RM2,199 dan RM2,499.
Apple turut memperkenalkan aplikasi iPad yang dipertingkatkan yang berfungsi menyunting video atau menghasilkan sendiri muzik anda tidak kira di mana saja anda berada.
Aplikasi iPhoto yang baru dipasang membolehkan peranti itu menyunting foto dengan sentuhan yang lancar.
Jangkaan penganalisis
Agensi penyelidik, IMS Research beranggapan Apple akan meningkatkan penguasaan pasaran tablet kepada 70 peratus tahun ini berbanding 62 peratus tahun lalu.
Lebih membanggakan, ia dijangka mengedar 70 juta iPad tahun ini, meningkat 71 peratus berbanding tahun sebelumnya.
Fungsi hiburan kali ini pula dijangka lebih mantap apabila Apple mengetengahkan Apple TVnya yang disifatkan televisyen berprotokol Internet (IPTV) berdefinisi tinggi (HD) pada harga anggaran kira-kira RM310.
Apa yang hilang dalam iPad 3?
Sama seperti kisah iPhone 4S ketika ia baru diperkenalkan yang mengecewakan pengguna selepas mereka mengharapkan rekaan berlainan pada iPhone 5 dipertontonkan, bukannya mesin sama pada iPhone 4.
Hal sama bakal terjadi pada iPad 3 yang tidak menampakkan perubahan pada mesinnya apabila hampir semua perubahan dilakukan Apple pada bahagian dalam. Fizikalnya juga terpaksa dikorbankan apabila iPad 3 baru yang sedikit berat menampung paparan dan kamera barunya.
Mungkin, untuk mendapatkan berat yang kurang, Apple mungkin perlu mengecilkan saiz bateri, tapi tidak mungkin terjadi apabila paparan resolusi tinggi perlukan lebih tenaga.
Sebelum ini, ramai menjangkakan cip pemprosesan iPad 3 akan berkuasa hingga jenis A6, sebaliknya kita mendapat A5X yang menyepadukan pemprosesan Dual Core dengan grafik Quad Core. Walaupun Apple berkata, A5X menawarkan empat kali prestasi berbanding cip NVIDIA Tegra 3, persoalannya masih membelenggu pengguna iaitu ia masih bukan A6.
Desas-desus sebelum ini turut memperkatakan mengenai versi tujuh inci yang bakal dikeluarkan Apple serentak dengan pelancaran iPad 3 (khabarnya ialah iPad Mini) namun pengguna perlu menunggu lagi untuk merealisasikan mimpi anda.
Siri? Ya, fungsi teknologi komunikasi pintar terbabit tidak dimasukkan dalam iPad 3. Di mana suara seksi wanita itu ditempatkan?
LTE dalam iPad 3
Agensi penyelidik, Juniper Research meramalkan jumlah pelanggan untuk rangkaian Evolusi Jangka Panjang (LTE) akan mencecah 24 juta pada 2012, hanya dua tahun selepas versi awal teknologi terbabit diuji.
LTE dijangka menjadi pengganti jangka panjang dalam industri jalur lebar mudah alih kerana ia menawarkan laluan migrasi dari teknologi 3G/HSPA yang sedia ada dengan lebih baik.
Setakat ini, syarikat telekomunikasi di Malaysia masih di peringkat permulaan pengenalan LTE, lebih tepat, hanya perjanjian persefahaman (MoU) berkaitan rangkaian saja dimeterai namun prasarananya masih belum kelihatan.
Jadi, apabila iPad 3 dikeluarkan nanti, ia belum cukup mantap untuk digunakan secara bersepadu yang menggusarkan pengguna di negara ini.
Mampukah iPad 3 berjaya?
Asalkan produknya dihasilkan Apple dan syarikat itu masih mengekalkan aura Steve Jobs dalam setiap pembangunannya, model elektronik masih kukuh sebagai penanda aras teknologi yang diimpikan pengguna di dunia.
sumber : mymetro
No comments:
Post a Comment