Pages

Saturday, April 30, 2011

Musang king




















Musim buah durian dah tiba…

Sekarang ni buah durian banyak betul orang jual tepi jalan. Sana sini orang jual durian. Durian ni ada macam-macam jenis, kalo tak salah ada 55 sejenis tak termasuk jenis klon. Antara nya durian musang king, durian burung, durian anjung lima dan diamond king. Kalo jenis klon biasanya bermula dari huruf D ( aku tak tahu pulak kenapa huruf D), misalnya D24, D99, D123, D145, D158 dan D159. Ada terdapat 190 jenis klon durian ni.  Mak oii banyak nya macam mana diorang ni nak kenal mana satu jenis. Tapi ada satu jenis yang durian takde duri. Klon tersebut ialah D172. Durian ni di panggil ‘durian botak’ asalnya dari muar johor.
Durian yang paling best sekarang Musang king – katanya berasal dari gua musang. Biasanya dipanggil durian kunyit . Sebelum ni aku tak pernah dengar pun nama durian ni. Sekarang ni top pulak durian ni.
Ciri-ciri -
-          berwarna kekuning kuningan macam kunyit dan rasanya manis.
-          Biji kecil manakala tekstur isinya halus sangat
-          Boleh capai berat 3kg sebiji
-          Sekilo boleh sampai RM28 – RM30
-          Buah yg di kopek 3 ulas RM15

Sebenarnya aku lom rasa lagi musang king ni. Aku cari la sikit-sikit info pasal musang king ni aku share la kat blog aku ni. esok aku nak cari musang king ni nak rasa best ke tak. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...